Når institutionen mister en ansat

 

  • Den, der først får kendskab til dødsfaldet, kontakter lederen. Lederen koordinerer, hvad der skal iværksættes.
  • Lederens ansvarsområder :
  • Institutionen flager på halv stang på selve dagen.
  • Der flages på begravelsesdagen.
  • Lederen tager kontakt til den afdødes familie.
  • Familien får at vide, hvad institutionen foretager sig i anledning af dødsfaldet.        
  • Familien gives mulighed for at komme frem med, hvad de forventer af institutionen i denne situation.
  • Samme dag sendes en hilsen fra institutionen.
  • Brev hjemsendes til alle børnene på institutionen.
  • Information til de ansatte.
  • Lederen får samlet de ansatte til et kort møde. 

 

Fraværende ansatte kontaktes

  • Lederen skaber rammen om samværet.
  • Lederen informerer om, hvordan institutionen vil forholde sig mht. denne dag, herunder hvilke informationer, der skal gives til børnene.
  • Institutionens ansatte har en stund, hvor de mindes den afdøde.
  • Alle informationer skal være klare og præcise for at undgå misforståelser.
  • Kollegaer, som ønsker at deltage i begravelsen, gives fri.
  • Der sendes blomster fra institutionen. 

 

Institutionens børn

  • Børnene informeres af lederen. Der vurderes om der er børn, der ikke bør sendes hjem uden forudgående kontakt til hjemmet.
  • Stuens børn er resten af dagen sammen med to pædagoger.
  • Man taler grundigt om hvad der er sket. (Rygter manes i jorden).
  • Man taler med børnene om den voksne, der er død.
  • Børnene skal have lov til at fortælle alt, både positive og negative oplevelser. I fællesskab tales om, hvordan man vil mindes den voksne på stuen. Eventuelt markeres den voksnes plads med lys, blomster, billeder, digte m.m.
  • Der skal være mulighed for at lave en aktivitet, der ikke har med død at gøre. (F.eks. En tur i skoven).
  • Åbenhed omkring det skete er, uanset hvor trist det end måtte være, den bedste støtte.